Hodnocení firem: dobrý nebo špatný nástroj?

Lidé dnes sdílí prakticky cokoliv je napadne. Zatímco některé se uchylují k sociálním sítím, jiní sdílí své názory například na různých portálech k tomuto účelu zřízených. A jelikož jsou firemní zkušenosti, respektive tedy hodnocení firem pro mnohé jedince jedním z hlavních rozhodovacích nástrojů, firmy by nad tím neměli mávnout rukou. Nelze přesně říct, jestli se jedná o dobrý nebo špatný nástroj. Zatímco některou firmu může zničit, jiné může velmi pomoct.

Od zákazníka nebo zaměstnance?

V současné době rozlišujeme reference na dvě skupiny, a sice na recenze od zákazníků a reference od zaměstnanců. Firmy by si měly všímat obou typů, protože oba se na ní a jejím působení mohou pozitivně i negativně podepsat. V případě, že si kupujeme nějaké zboží, reference jsou pro nás prakticky posvátné. Jen málokdo koupí nějakou věc bez toho, aniž by si přečetl zkušenosti ostatních. Firemní zkušenosti od zaměstnanců se zase ocení v případě, že chceme v nějaké konkrétní firmě žádat o práci. V takovém případě nás zajímá, jak firma přistupuje k zaměstnancům, jestli dodrží to, co na pohovoru slíbila, nebo jestli je zázemí opravdu tak skvělé, jak se prezentuje.

Některé firmy mohou mít problém

I když si z referencí můžeme vzít řadu pozitivního nebo zpětné vazby (ať už jsme zaměstnancem nebo zákazníkem), stejně tak platí, že některé společnosti mohou mít nemalý problém. Zatímco ty špatné si zadělávají ještě na větší malér, dobrým společnostem mohou ještě více pomoct. Jak je to možné? Sdílení praktik, ke kterým dochází za zdmi společnosti, ukáže charakter firmy i těm, kteří v ní nepracují. Firma se poté může prezentovat jakkoliv, ale recenze budou hovořit jinak. Poslední statistiky ukazují, že recenzí neustále přibývá. Na internetu přibývá prakticky denně několik stovek nových referencí, v rámci kterých se hodnotí například i vztahy s kolegy nebo firemní kultura (bereme-li v potaz zaměstnanecké zkušenosti).

Publikováno: 31. 05. 2022

Kategorie: Podnikání a práce

Autor: Nikola Vondrová