Zdraví a lifestyle

Jezte batáty – sladké brambory obsahují spoustu antioxidantů a minerálů

Omrzely vás klasické brambory, které mají pro organismus nezpochybnitelný pozitivní přínos? Pak si jídelníček zpestřete sladkými brambory – batáty. V poslední době se v receptech ojevují stále častěji, a to nejen kvůli specifické chuti. Pádným argumentem, proč byste je měli do jídelníčku zařadit i vy, je vysoký obsah výživných látek.

Batáty se na starý kontinent dostaly až v 16. století, ale původní obyvatelé Jižní Ameriky je důvěrně znali již dávno před Evropany. Oproti běžným bramborám mají výraznější a nasládlou chuť. Kromě toho obsahují široké spektrum potřebných látek.

Středně velká brambora obsahuje doporučenou denní dávku vitaminu A, nezanedbatelné množství vitaminu B5, vitamin C a B6. Mimo to také vápník, zinek, hořčík, železo a fosfor.

Oproti bílým bramborám jsou batáty zajímavější také z hlediska glykemického indexu. Je výrazně nižší a nezpůsobuje rychlé zvýšení cukru v krvi. Z tohoto důvodu jsou doporučovány osobám s cukrovkou.

Batáty jsou se svým bohatým obsahem betakarotenu jasnou volbou v rámci prevence před zhoršením zraku (nedostatek vitaminu A vede k poškození fotoreceptorů). Na zrak působí pozitivně také vitaminy C a E, stejně jako široké spektrum antioxidantů.

Výčet blahodárných účinků pravidelné konzumace batátů je ovšem mnohem delší. Ve středně velké bramboře najdete 4-6 gramů vlákniny, což sice není nejvíce ze všech potravin, ale i tak vám pomohou pokrýt část doporučené denní dávky, která je nezbytná pro bezproblémové fungování trávícího systému.

Odborníci z Harvardu vytvořili studii, na základě které může betakaroten minimalizovat riziko vzniku rakoviny prostaty. Ne závisle na nich jejich japonští kolegové objevili pozitivní vliv betakarotenu na snížení rizika rakoviny tlustého střeva. U žen pak riziko rakoviny prsu.

K dalším pozitivním účinkům konzumace batátů patří snížení krevního tlaku, celkové posílení imunitního systému, zpomalení stárnutí (díky antioxidantům) a v neposlední řadě bohatý zdroj energie.

Ať už si batáty zamilujete pro jejich skvělou chuť nebo pozitivní vliv na zdraví, můžete si je koupit, nebo vypěstovat. Pokud máte zahrádku, přečtěte si, jak na pěstování batátů. Určitě to zvládnete!