Zdraví a lifestyle

Káva v přiměřeném množství je prospěšná. Proč ji pít – třeba i každý den?

Tušili jste vůbec, kolik pozitivních vlastností má káva a s čím vším může pomoci? Zdaleka to není jen o ranním nakopnutí, protože výhody kávy jsou mnohem dalekosáhlejší a prospěšná je v mnoha různých oblastech. Ty nejdůležitější pozitivní účinky jsme rozebrali v tomto článku.

Káva zlepšuje paměť

Touto otázkou se zabývalo již několik studií, jejichž autoři porovnávali funkčnost paměti s množstvím vypité kávy. Ukázalo se, že ti lidé, kteří pijí kávu pravidelně, si vzpomínky a zážitky umí vybavit mnohem lépe.

Kromě toho mají lepší schopnost zapamatovat si studijní znalosti a zachovat si důležité informace. Některé studie ukázaly, že káva člověka mentálně nakopne na přibližně 45 minut, ale paměť bude fungovat lépe celých 24 hodin po jejím vypití.

Tip: Špičkové produkty zakoupíte i online. Zajímat by vás mohl prodej kávy v e-shopu ebenica.cz.

Káva jako prevence vzniku neurodegenerativních onemocnění

V těchto otázkách bylo provedeno také velké množství studií a je zřejmé, že káva má pozitivní vliv i po stránce prevence, případně zpomalení nástupu neurodegenerativních onemocnění jako Alzheimer, demence či Parkinsonova choroba. Vypít je třeba dva až čtyři šálky kávy denně.

Káva vede ke zlepšení reakční doby

Káva nám dodává energii – najednou se díky ní cítíme lépe a svěžeji, únava rychle ustoupí a vše je najednou tak nějak pozitivnější. Díky tomu jsme bdělejší, držíme se ve střehu a dokážeme mnohem rychleji reagovat. To se nám hodí jednak při sportu, ale například i při řízení. Rychlá reakce může dokonce zachránit život.

Káva pomáhá s hubnutím

O této otázce se toho taktéž napsalo více než dost a rozhodně nelze očekávat, že stačí sedět na gauči, kávičkovat a kilogramy půjdou dolů samy. Třeba k tomu přidat i optimální stravu, nepřejídat se a určitě se i trochu hýbat.

Realita je nicméně taková, že kofein dokáže zrychlit metabolismus o tři až jedenáct procent. Jiné studie zase ukázaly, že káva má přímý vliv na spalování tuku; u obézních osob dokáže tento proces zrychlit o 10, ale u hubených až o 29 procent.

Kávu se doporučuje pít také před sportovní aktivitou, případně před posilováním. Jednak vám dodá více energie a jednak díky ní spálíte více kalorií.

Na závěr je třeba dodat, že podobné efekty nelze očekávat od laciných káv typu 3v1, případně od produktů nejnižší kvalitativní úrovně. Vždy je ideální dopřát si kvalitu a pít kávu z prvotřídních zrn. Třeba takovou, jakou nabízí renomovaná pražírna kávy Ebenice Coffee.